Martin Moraeus Ordf Slf 1500 800

Martin Moraeus är ny styrelseordförande för Stiftelsen Lantbruksforskning

LRF:s riksförbundsstyrelse har utsett en ny ordförande för Stiftelsen Lantbruksforsknings styrelse. Det blir Martin Moraeus som tillträder och ersätter Lena Åsheim som haft uppdraget de senaste åtta åren.

Martin Moraeus har varit ledamot i styrelsen sedan fyra år tillbaka och är därmed redan väl insatt i stiftelsens verksamhet. Han driver en spannmålsgård i Orsa, Dalarna och har en bred utbildning och kunskap inom lantbruk och styrelsearbete. Martin har även flera andra förtroendeuppdrag, i bland annat LRF:s förbundsstyrelse, Dalarnas Försäkringsbolag och Orsa Besparingsskog.

– Jag är glad att tillträda som ordförande, det är ett hedrande uppdrag. Jag ser fram emot ett intressant arbete med att öka kännedomen om Stiftelsen Lantbruksforskning hos lantbrukarna och därmed få fler insamlande organisationer att bidra. Det ger utrymme för en nödvändig ökad medfinansiering av offentliga medel, säger Martin Moraeus.

Tillämpad forskning är alltid viktigt och kommer vara än mer nödvändigt med de utmaningar lantbruket står inför med krav på ökad produktion kombinerat med en ännu högre ambition vad gäller miljö- och klimathänsyn.

– Samtidigt kan ett förändrat klimat innebära nya förutsättningar för oss som bönder vilket också det ökar behovet av tillämpad forskning, eftersom gamla sanningar kanske inte kommer gälla längre, säger Martin Moraeus.

Stiftelsen Lantbruksforskning skapar värde för lantbruksföretagen och de insamlande organisationerna genom att initiera, organisera och driva forskningsfinansieringen inom primärnäringen. Stiftelsen tillgodoser forskningens kvalitet vad gäller kompetens, relevans och förankring i näringen, samt ser till att uppnådda forskningsresultat sprids och skapar nytta.

– Jag ser med tillförsikt fram emot Martin Moraeus nya roll som stiftelsens ordförande och är övertygad om att han med sin kompetens bidrar till verksamhetens utveckling. Jag vill rikta ett stort tack till Lena Åsheim för hennes engagemang som tidigare ordförande och även välkomna Hans Ramel som ny ledamot i styrelsen, säger Mathilda Hollertz, vd på Stiftelsen Lantbruksforskning.

Styrelsens ledamöter

• Martin Moraeus, LRF, ordförande
  • Jan Rundqvist, Föreningen foder & spannmål, vice ordförande
  • Hans Agné, Svenska Köttföretagen
  • Claes Arnesson, Falköpings mejeri
  • Marita Wolf, Arla Foods
  • Inge Erlandsson, MOEK
  • Carsten Klausen, Svenska Foder
  • Pär Johan Lööf, Lantmännen
  • Hans Ramel, LRF
  • Christina Lunner Kolstrup, SLU
  • Matilda Olofsdottir, LRF ungdomen, adjungerad
  • Jessica Ekström, Forskningsrådet Formas, adjungerad

Om Stiftelsen Lantbruksforskning

Vi är lantbruksföretagarnas egen forskningsstiftelse som finansierar behovsdriven forskning för svenska förhållanden och för en hållbar utveckling av det svenska lantbruket.

Fotograf: Johanna Norin

Mjolkglas Haller Glass 1587258 1920

Ny forskning om produktion och konsumtion av mjölk

Nya resultat visar bland annat att näringstäthet är en lämplig indikator i livscykelanalyser, gårdar med idisslare bidrar med ekosystemtjänster, vidare att mjölkgårdar har högre kolinlagring i jordarna än andra driftsinriktningar och fodereffektivitet är ett säkrare mått för att minska klimatpåverkan än metanutsläpp vid avel på mjölkkor.

Vinter Gård Åkrar Istock 1193328082

40 miljoner till behovsdriven lantbruksforskning

Stiftelsen Lantbruksforskning delar ut strax under 40 miljoner kronor till 14 projekt i 2023 års öppna utlysning inom livsmedel samt klimat och miljö. Forskningen syftar till konkret nytta, ökad konkurrenskraft och lönsamhet för Sveriges lantbrukare.

Faltforsok

Bättre förmåga till svensk livsmedelsförsörjning med ökad finansieringen av fältförsöken

Stiftelsen Lantbruksforskning höjer nu basfinansieringen till Sverigeförsöken från 10 miljoner till 12 miljoner kronor per år under sex år, vilket möjliggör större fokus på svenska växtodlingsförhållanden och utvecklingen av svenskt lantbruk i en orolig värld.