Kvinna Man Hund Fyrhjuling Istock 1434023704

2023 års verksamhetsberättelse är här

I Stiftelsen Lantbruksforsknings "Verksamhetsberättelse och projektkatalog" finns möjlighet till fördjupning i alla slutgodkända projekt under året. Nyckeltalen beskriver årets verksamhet och vd:s samt forskningschefens sammanfattningar ger fördjupning.

Stiftelsen Lantbruksforsknings verksamhetsberättelse innehåller det mesta som skett under 2023. Här finns bland annat – förutom vd och forskningschefens sammanfattningar av året – alla årets beviljade projekt, statistik över sökande och projektstorlek samt den populärvetenskapliga sammanfattningen av samtliga under året slutgodkända projekt i projektkatalogen.

Under 2023 genomfördes totalt sex utlysningar, varav två öppnades i slutet av 2022 och beviljades 2023, en av dem beslutas under 2024. Av 24 beviljade nya projekt hade 50% en kvinnlig huvudsökande och 50% hade en manlig huvudsökande. Den totala summan beviljade medel var 70 903 000 kr, strax under summan av insamlade medel på 74 009 737 kr. Överskottet av insamlade medel flyttas till 2024 års utlysningar.

Fler sökande till årets öppna utlysning 2023

– Den årliga öppna utlysningen genomfördes givetvis som vanligt under året, glädjande nog med lite fler ansökningar igen efter några år postpandemi med lägre söktryck, skriver Mattias Norrby, forskningschef.

Forskningen som Stiftelsen Lantbruksforskning finansierar ska ge kunskap och fakta till det svenska lantbruket och kan i kombination med försöksverksamheten ge ökad hållbarhet och resurseffektivitet. Det är en långsiktig verksamhet, som också kräver en långsiktighet och tilltro från politiskt håll.

– Stiftelsen Lantbruksforskning har under året arbetat intensivt med att uppvakta politikerna för att få en statlig motfinansiering. De senaste årens utmaningar i lantbrukets omvärld kräver att både näring och offentlig verksamhet satsar för att ge forskning och utveckling rätt förutsättningar för en ökad produktion i lantbruket med bibehållet klimattänk, skriver Mathilda Hollertz.

Ladda ner och läs allt

Läs mer om vad stiftelsen gjort under året och om resultaten i alla slutrapporterade projekt: Verksamhetsberättelse och projektkatalog 2023

1500 800 Istock 805234754

FRÅGA EXPERTEN: Markstruktur viktig för att klara extremväder

Mindre intensiv jordbearbetning och en mer varierad växtföljd kan bidra till att ge marken ökad förmåga att klara skyfall när extremvädren ser ut att bli fler.

20241106 Kollage SLF 1500 800

Välkommen på Lantbruksforskningsdagen!

På Lantbruksforskningsdagen presenteras vad som pågår just nu inom lantbruksforskningen. I år arrangeras den i samarbete med  AgroVäst Gröna möten i Skara. Säkra din fysiska eller digitala plats på heldagen den 6 november.

SLF Händer Skott 1500 800 Istock 685498504

FRÅGA EXPERTEN: Så fungerar flödet av kol i jordbruket

Kolets kretslopp delas in i två cykler – en snabb och en långsam – och det är i den snabba cykeln som det sker ett ständigt kolflöde mellan växterna, markerna och atmosfären. Är flödena i balans sker inget nettoutsläpp.